מכל מלמדײ השכלתי (duchifat) wrote,
מכל מלמדײ השכלתי
duchifat

Еще немного Ньютона - про оккультизм и неизмышление гипотез. Из книги Opticks (1704 год)

Еще немного Ньютона. Из книги Opticks, 1704 год. Ньютон отвечает на обвинения Лейбница в оккультизме ("Gravity must be a scholastic occult quantity or the effect of a miracle")

Query 31

All these things being consider'd, it seems probable to me, that God in the Beginning form'd Matter in solid, massy, hard, impenetrable, moveable Particles, of such Sizes and Figures, and with such other Properties, and in such Proportion to Space, as most conduced to the End for which he form'd them; and that these primitive Particles being Solids, are incomparably harder than any porous Bodies compounded of them; even so very hard, as never to wear or break in pieces; no ordinary Power being able to divide what God himself made one in the first Creation. While the Particles continue entire, they may compose Bodies of one and the same Nature and Texture in all Ages: But should they wear away, or break in pieces, the Nature of Things depending on them, would be changed. Water and Earth, composed of old worn Particles and Fragments of Particles, would not be of the same Nature and Texture now, with Water and Earth composed of entire Particles in the Beginning. And therefore, that Nature may be lasting, the Changes of corporeal Things are to be placed only in the various Separations and new Association and Motions of these permanent Particles; compound Bodies being apt to break, not in the midst of solid Particles, but where those Particles are laid together, and only touch in a few Points.

It seems to me farther, that these Particles have not only a Vis inertiae, accompanied with such passive Laws of Motion as naturally result from that Force, but also that they are moved by certain active Principles, such as is that of Gravity, and that which causes Fermentation, and the Cohesion of Bodies. These Principles I consider, not as occult Qualities, supposed to result from the Specific Forms of Things, but as general Laws of Nature, by which the Things themselves are form'd; their Truth appearing to us by Phenomena, though their Causes be not yet discover'd. For these are manifest Qualities, and their Causes only are occult.
And the Aristotelians gave the Name of occult Qualities, not to manifest Qualities, but to such Qualities only as they supposed to lie hid in Bodies, and to be the unknown Causes of manifest Effects: Such as would be the Causes of Gravity, and of magnetic and electric Attractions, and of Fermentations, if we should suppose that these Forces or Actions arose from Qualities unknown to us, and uncapable of being discovered and made manifest. Such occult Qualities put a stop to the Improvement of natural Philosophy, and therefore of late Years have been rejected. To tell us that every Species of Things is endow'd with an occult specific Quality by which it acts and produces manifest Effects, is to tell us nothing: But to derive two or three general Principles of Motion from Phenomena, and afterwards to tell us how the Properties and Actions of all corporeal Things follow from those manifest Principles, would be a very great step in Philosophy, through the Causes of those Principles were not yet discover'd: And therefore I scruple not to propose the Principles of Motion above-mention'd, they being of very general Extent, and leave their Causes to be found out."


Тут необходимо отступление - что именно понималось под оккультизмом? В аристотелевой физике было четыре элемента (земля, вода, огонь и воздух) и четыре "манифестированных" свойства (горячее, холодное, влажное и сухое). Таким образом, например, нагревание было результатом манифестированного свойства. Значительное число взаимодействий (например, растворение, магнетизм, действие ядов не удавалось объяснить этими свойствами, и они полагались "оккультными". Декарт полагал, что все оккультные свойства можно свести к механическому взаимодействию (например, магнетизм он представлял как непрерывный поток невидимых право- и лево-закрученных винтиков, которые, в зависимости от полярности, приводят к притяжению или отталкиванию) и к движению по инерции. Ньютон же полагал, что гравитация не сводится к механическому взаимодействию и что оккультные силы (такие как гравитация, магнетизм, электричество и брожение) возможны, но оккультными являются их причины, а сами силы - манифестированы. В отличие от других схоластов, полагавших что оккультные (т.е. не-аристотелевы) силы в принципе необъяснимы, Ньютон полагал, что объяснение возможно найти.

Отмечается также, что ко времени Ньютона уже было установлено Френсисом Бэконом (и деятельностью Королевского общества), что индуктивная логика (которая раньше ассоциировалась с оккультной магией) является наиболее плодотворным методом исследования природы.
Tags: XVII век
Subscribe

  • (no subject)

    1) Морокко, монета в 4 фалса, 1284 год хиджры (1868 н. э.), чеканка г. Фес. царь Мулла Мухаммад IV. В Морокко почему-то не используют арабские цифры…

  • dybr

    Давно для себя понял, почему меня подспудно привлекает нумизматика (коллекционирование монет). Одна из фундаментальных бинарных оппозиций - между…

  • (no subject)

    У Буратино даже похолодел нос - так ему хотелось попасть в театр. - Мальчик, в таком случае возьмите за четыре сольдо мою новую азбуку... - С…

  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments