מכל מלמדײ השכלתי (duchifat) wrote,
מכל מלמדײ השכלתי
duchifat

Category:
Вот эта тетка будет выступать у нас в университете в центре иудаики (я, скорее всего, не пойду). Она написала книгу о том, что русскоязычные иммигранты - расисты, и собирается об этом рассказывать.

https://newbooksnetwork.com/claudia-sadowski-smith-the-new-immigrant-whiteness-race-neoliberalism-and-post-soviet-migration-to-the-united-states-nyu-press-2018/
https://english.asu.edu/content/claudia-sadowski-smith
https://nyupress.org/9781479847730/

" She is the author of The New Immigrant Whiteness: Race, Neoliberalism, and Post-Soviet Migration to the United States (New York U. Press, 2018), which analyzes interviews, reality TV shows, memoirs, and fiction to place post-USSR migration into the larger context of discussions about the racialization of contemporary US immigrants under neoliberal conditions"

", Claudia Sadowski-Smith analyzes a plethora of sources from reality tv shows to memoirs and interviews to examine how post-Soviet migrants represent idealized examples of immigrant assimilation and upward mobility in the United States. Sadowski-Smith’s work adds critical analysis to both public and academic American immigration discourses. She evaluates how these migrants have access to a white racial identity often denied to Latino/a and Asian immigrants, how modes of migration impact post-Soviet migrants access to upward mobility, and how these migrants understand anti-immigration legislation aimed at migrants of color. Overall, she examines post-Soviet migrants in the contemporary context of the racialization of immigrants in the United States."

"Mapping representations of post-1980s immigration from the former Soviet Union to the United States in interviews, reality TV shows, fiction, and memoirs, Claudia Sadowski-Smith shows how this nationally and ethnically diverse group is associated with idealized accounts of the assimilation and upward mobility of early twentieth-century arrivals from Europe. As it traces the contributions of historical Eastern European migration to the emergence of a white racial identity that continues to provide privileges to many post-Soviet migrants, the book places the post-USSR diaspora into larger discussions about the racialization of contemporary US immigrants under neoliberal conditions.

The New Immigrant Whiteness argues that legal status on arrival––as participants in refugee, marriage, labor, and adoptive migration–– impacts post-Soviet immigrants’ encounters with growing socioeconomic inequalities and tightened immigration restrictions, as well as their attempts to construct transnational identities. The book examines how their perceived whiteness exposes post-Soviet family migrants to heightened expectations of assimilation, explores undocumented migration from the former Soviet Union, analyzes post-USSR immigrants’ attitudes toward anti-immigration laws that target Latina/os, and considers similarities between post-Soviet and Asian immigrants in their association with notions of upward immigrant mobility. A compelling and timely volume, The New Immigrant Whiteness offers a fresh perspective on race and immigration in the United States today."


Я вообще фигею от таких формулировок: "these migrants have access to a white racial identity often denied to Latino/a and Asian immigrants" "a white racial identity that continues to provide privileges to many post-Soviet migrants".

Во-первых, на все иммигранты из бСССР белые, скажем, выходцы из Средней Азии - не белые.

Во-вторых - что значит "имеют доступ к белой идентификации"? Если речь не о само-идентификации, а об идентификации государством и обществом, то ведь как раз белая идентификация лишает привилегий, таких как участие в грантах и программах, направленный на интеграцию и вертикальную мобильность.

Ну и в третьих, по сути (по своему социальнуму статусу и менталитету) русские иммигранты во многих отношениях ближе к америкaнским не белым (скажем, по демографии, ситуации single-parent families, роли бабушек и т.п.). Евреев и итальянцев в США стали считать белыми только со второй половины ХХ века. Для меня совсем не так очевидно, что русскоязычных иммигрантов так уж безусловно следует считать белыми.

Конечно, русские/бухарские/грузинские/горские евреи и к ним примазавшиеся имели определенные иммиграционные преимущества в рамках поправки Джексона-Вэника и Лаутенберга-Моррисона. Но ведь и в отношении кубинцев действуют иммиграционные преимущества.

О каких вообще преимуществах идентификации может идти речь, кроме государственных льгот? В каких ситуациях если вас считают белым, к вам могут применять стереотипы и делать вам неформальную скидку? Мне в голову приходит только: (а) поиск работы (б) поиск грантов (в) прохождение престижных публикаций, но ни в одной из этих ситуаций белизна преимущества не дает. Может, на брачном рынке белизна дает преимуществa - если вы белый русский, девушки охотнее с вами общаются? Вряд ли. Может, в тюрьме или при общении с полицейскими белизна имеет преимущество? Не знаю, не знаю, не сталкивался. Так о чем речь?
Subscribe

  • (no subject)

    Рецензируя статьи, всегда обращаю внимание на первое предложение в статье. Обычно оно информативной нагрузки не несет, но как-то всегда показывает,…

  • (no subject)

    Почитал (пока совсем по верхам) рекомендованную fromtxwithlove книгу A Эткинда (племянника Ефима Эткинда) про русский психоанализ, Лу Саломе, С.…

  • (no subject)

    Каждый день в полдень в Питере стреляет пушка. Напоминая, что полдня уже прошло, а нифига не сделано еще.

  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments