מכל מלמדײ השכלתי (duchifat) wrote,
מכל מלמדײ השכלתי
duchifat

переписка с редакцией "Технологии и культуры"

Гуманитарии - это конечно особый, трудно объяснимый тип людей. Переписываюсь с журналом Technology and Culture по поводу статьи о часах. Там на приеме статей стоит девушка по имени Гермиона (что-то из Гарри Поттера, да?). В феврале была версия статьи довольно техническая (много уравнений). Она мне написала:

Dear Dr. N-sky,

Thank you for your recent submission to Technology and Culture. Unfortunately, it's not really a good fit for our journal. Our mission as a journal is to publish well-contextualized histories of technology. Although on a fascinating subject, your manuscript is not primarily historical and is therefore not a good fit for our mission. Timekeeping is an important and popular topic among historians of technology, but you don't really engage in discussion with them. Instead, I would suggest that you consider a more technical publication. If you want to emphasize the historical aspects of your topic (and the paper is too short to be a research article - 8000 words - so adding a lot of material would be fine), we are happy to help you with this and would be pleased to see another version of your manuscript.
Sincerely,

Hermione G.....
Managing Editor
Technology and Culture

Пишет, что эта версия статьи лучше для технического журнала (а в техническом пишут наоборот, но ладно). Но мы будем рады видеть другую версию. В статье должна быть дискуссия с историками, иначе она не интересна. Очень доброжелательно, обещают помочь. Ту статью я опубликовал в опен-акцессе по прикладной механике.

Но раз так советуют, написал эссе исторического толка (примерно как то, что я ставил, но на английском, вычитанное, с выверенными ссылками). Послал. Отвечает та же Гермиона:


Dear Professor N-sky,
Thank you for your recent submission to Technology and Culture! Unfortunately, as it is, your paper is too narrow. It is an excellent, well researched article, but for us it needs to answer questions that historians of technology are particularly interested in, particularly, what were the impacts of the horological inventions that you discuss on culture at the time? (The "Culture" in the title is taken seriously.) At the moment your article is concerned with the development of the natural philosophy of time and the physical nature of clocks, neither of which brings us to the impact of these new clocks on what you refer to as "new attitudes towards time and motion" among indivudals (craftsmen?) other than philosophers. The effects of the widespread presence of clocktowers. If you are interested in pursuing these sorts of questions please resubmit a revision of your paper; we are eager to see it! Otherwise, your material seems better suited to a specialist horological or history of science audience.
Sincerely,
Hermione G.
Managing Editor
Technology and Culture

Хммм. Вообще-то моя статья об изобретении линейных систем (маятниковых часов) и о том, какое это оказало влияние на научную революцию 17 века. Нужен импакт на культуру. Однако чем влияние на физиков - не импакт на культуру, если речь об истории физики? Культура это все, что делается людьми (не природа). Но Гермиона, видимо, как-то специфически понимает культуру. В то же время очень дужелюбно - "we are eager to see it!", "we are happy to help you with this and would be pleased to see another version of your manuscript", "excellent, well researched article".

Пишу Гермионе (с копией главреду):


Dear Dr. Hermione G....,

Thank you for your kind review, as well as for your previous (2/11/2020) response.

I would be happy to extend the aspects of the article dealing with the impacts of the horological inventions on culture at the time. However, may I please ask you to elaborate a bit more on what kind of impacts are you looking for?

I know that there are different definitions of “culture” vs. “nature”. Some scholars would consider natural philosophy (and science in general) as a part of culture; however, you indicated that the T&C is interested in the impacts on the work of individuals “other than the philosophers” or scholars.

Would it be possible to get a hint on what kind of culture (if not the work by scholars) are you looking for? I am sorry to take your time, just a sentence or two would be sufficient for me to decide whether my work can fit the scope of the C&T or I should consider perusing other journals.

Thank you and have a wonderful summer break,

Michael N-sky

Типа, я готов улучшать статью, но уточните, в каком направлении. Отвечает уже гораздо менее дружелюбно:


Dear Michael,

Great that you'd like to change your paper! But be aware, it will be a lot of work to add "culture" to your paper. At a minimum, you need to identify the historical literature that you're talking to and outline what your contribution is to historical discussions. (We're not interested in what culture is, this is a reference to the need for historical context, often broad and social.) As a start, I can recommend the work of Lewis Mumford (a founder of SHOT and a foundational scholar): Technics and Civilization (reprinted many times, 1963 p. 13) and the work of Carelene E. Stephens on time keeping. Take a look and see what you think: is this something for you?

I hope this helps!

Cheers,
Hermione

Работы Carelene E. Stephens все касаются истории часов в Америке конце 19 века. А я пишу про 13-17 века, про принцип инерции, линейные колебания, Буридана, Николая Оремского, Галилия и Гюйгенса.

Смешная отписка, доработайте статью, только вместо этого займитесь-ка совсем другой темой. А "культура" вдруг оказалась не при чем, хотя еще вчера была при чем и ставилась задача показать импакт на культуру.

Ясно, что девушка Гермиона мне морочит голову.
Subscribe

  • (no subject)

    С интересом читаю книгу М. Р. Гинзбург и Е. Л. Яковлева "Эриксоновский гипноз. Систематический курс" (есть в сети). У меня создается впечатление, что…

  • (no subject)

    На здешних латинских танцевальных вечеринках не хватает партнерш. Мне, по крайней мере. Среди латиносов больше мужиков. Причем не то, чтобы девушек…

  • (no subject)

    Хотел написать про сальсу, но неожиданно отвлекся на фейсбук, который почему то решил, что мой аккаунт стал подозрителен и удалил его.

  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments