מכל מלמדײ השכלתי (duchifat) wrote,
מכל מלמדײ השכלתי
duchifat

Совершенно улетная вещь про Англию XVII векa!

Совершенно улетная вещь про Англию XVII векa (откуда мы все родом, после Ньютона, Бойля, Локка и Бэкона)!

В связи с рассуждениями о связи аналитичности или синтетичности строя языка с мышлением (вот эта моя вчерашная заметка "Еше раз о влиянии падежей на менталитет" https://blogs.7iskusstv.com/?p=94797), ссылаются иногда на слова Томаса Гоббса

Вопрос, насколько отсутствие падежей мешает видеть вещи в их связи с другими вещами, то есть нередукционистски. Вроде бы у некоторых англичан категории Аристотеля вызывали недоумение по этой причине. Томас Гоббс писал в 1655 что он не понимает, как Аристотель идентифицирует слова с предметами на основании принадлежности к разным частям речи: “Lastly, I confess I have not yet seen any great use of predicaments in philosophy. I believe Aristotle when he saw he could not digest the things themselves into such orders, might nevertheless desire out of his authority to reduce words to such forms”

На этот счет прикольнейшая статья:
THE DREAM OF A LITERAL WORLD: WILKINS, HOBBES, MARVELL
Author(s): STEPHEN HEQUEMBOURG
Source: ELH , SPRING 2014, Vol. 81, No. 1 (SPRING 2014), pp. 83-113
Stable URL: https://www.jstor.org/stable/24475588
https://www.jstor.org/stable/pdf/24475588.pdf

"While critics have long observed the hostility toward metaphor on
the part of various intellectual circles of seventeenth-century England,
its more extreme expressions have not lost their power to surprise
modern readers...
How could Thomas Hobbes classify it as an abuse of speech, to the extent of
wishing that metaphors were "utterly excluded" from the language of
science and politics, "seeing they openly profess deceit"?
What could possibly lead the grave archdeacon of Canterbury, Samuel Parker, to
declare that "had we but an Act of Parliament to abridge Preachers
the use of fulsome and luscious Metaphors, it might perhaps be an
effectual Cure of all our present Distempers"?
Parkers call for political action against figurative language may
sound ridiculous today...
Smile not, gentle reader, Parker seems to say, for a
world without metaphor is indeed possible. What had once taken the
form of theological nostalgia—the dream of an Adamic language in
which each word was an intuitive response to the nature of a given
object—now became a scientific ambition. The dream of a literal world
could be realized not by a return to Eden but by the power of fallen
humans to carve up the world into clear and distinct parts and to give
to each its inviolable literal namе"

Опупеть, да? Эти ученые джентельмены рассуждали про "язык Адама" без метафор!!! И вот из этого вырос весь наш современный американский сциентизм (типа Докинза), где научные достижения меряют объемом прокрученных денег!!!
Tags: XVII век, yберите Ленина с денег
Subscribe

  • (no subject)

    Ничо так? На шкафу у меня над книгами по нанотехнологии и трибологии - алтарь Элегуа. 21 каждого месяца - его день.

  • (no subject)

    NSF прислало анонимный опросник с вопросами о том, как я оценимаю их процесс рецензирования и присуждения грантов. Как обычно, ничего по существу…

  • (no subject)

    Ну что, добавить мне в раздел благодарности статьи " M.N. thanks Eleguá for Abre Caminos"?

  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments